Als je wilt dat je website hoog in de organische zoekresultaten van Google komt, dan kun je bijna niet meer zonder linkbuilding. Linkbuilding is het pro-actief ervoor zorgen dat andere websites naar jouw website verwijzen. Op die manier wordt er aan Google een signaal afgegeven dat jouw website populair is en dat wordt meegenomen in de ranking van de zoekresultaten. Je kunt hier natuurlijk zelf mee aan de slag gaan, maar heel bedrijven kiezen ervoor om linkbuilding uit te besteden aan een gespecialiseerd of generiek online marketing bureau. Dit kost natuurlijk geld, maar er zijn een aantal voordelen om te kiezen voor linkbuilding uitbesteden in plaats van het in-house te doen.
Specialist met gedegen kennis
Misschien ben een zzp’er en werk je zelf aan je website of ben je een online marketeer die werkt voor de website van een groter bedrijf, maar grote kans dat je geen specialist bent in linkbuilding. Als je deze taak echter gaat uitbesteden, dan ga je werken met een specialist. Iemand die fulltime bezig is met linkbuilding voor jou en andere klanten. Dit betekent dat diegene alle kennis in huis heeft om de taak zo goed mogelijk uit te voeren. Ook de nieuwste trends zijn bekend. Iets wat voor jou waarschijnlijk lastig is om bij te houden aangezien je met heel veel diverse taken bezig bent. Door al deze kennis werkt een linkbuildingspecialist een stuk sneller dan jij. Dit bespaart niet alleen op de uren die jij er mee bezig zou zijn, het betekent ook dat resultaten sneller behaald zouden kunnen worden. Dus je kunt je ook afvragen wat het jou oplevert als je enkele maanden eerder die toppositie in Google te pakken hebt!
De juiste software
Om echt goed met linkbuilding aan de slag te gaan heb je ook diverse tools nodig. Een voorbeeld hiervan is Ahrefs of Semrush. De kosten van deze tools kunnen al snel honderden euro’s per maand zijn. Geld wat jij er misschien niet aan uit wilt geven. Linkbuildingspecialisten en agencies hebben vaak een groter abonnement dat ze voor heel veel websites kunnen gebruiken en ook de kosten per website lager zijn. Bovendien weten zij precies hoe deze tools werken, zo halen ze er ook echt de meeste waarde uit!
De juiste kwaliteit
Nog zo’n voordeel om te werken met een specialist: de juiste kwaliteit links wordt geselecteerd. Er zijn heel veel mogelijkheden qua backlinks. Maar niet alle backlinks hebben een goede kwaliteit. Sommige kunnen zelfs een negatief effect hebben op jouw website! Handig als je dus vooraf al het onderscheid kunt maken tussen een goede en een slechte backlink. Vaak kun je dit zelf ook wel inschatten, maar soms is dit lastiger te zien. Door met een specialist samen te werken kun je je laten adviseren en afspraken maken op het gebied van kwaliteit zodat je zeker weet dat je voor de juiste kwaliteit gaat.
Inkoopvoordeel
Als je aan de slag gaat met linkbuilding, betekent dit hoogstwaarschijnlijk ook dat je links gaat inkopen. Bij een aantal partners waar je links gaat inkopen is er de mogelijkheid om betere prijzen te krijgen als je meer gaat inkopen. Hier wordt dan gewerkt met zogenaamde staffelkorting. Als je x links per maand of jaar afneemt dan betekent dat dat je x procent korting krijgt. Mooi meegenomen want dat betekent dat je voor hetzelfde budget meer backlinks krijgt. Of het betekent dat je de kosten die je kwijt bent aan het inhuren van een specialist op deze manier (gedeeltelijk) terugverdiend worden.
Kortom, er zijn een flink aantal voordelen om ervoor te kiezen om linkbuilding uit te besteden aan een specialist. Bovendien hoeft dit helemaal heel veel extra kosten met zich mee te brengen. Door het sneller en efficienter werken en door het maken van betere keuzes in combinatie met inkoopvoordeel kunnen de kosten van een linkbuildingspecialist zich snel terugverdienen.