Facebook -> Campagnebudgetniveau i.p.v. Advertentieset | King webmarketing

Facebook -> Campagnebudgetniveau i.p.v. Advertentieset

Hallo eCommerce lotgenoot 🙌

Maakt jouw bankrekening al overuren? Of heb je weer eens de zoveelste campagne opgezet in Facebook en wacht je nog op de orders..?

De laatste tijd heb ik met veel ondernemers gesproken betreft de verandering naar CBO (campagneniveau budget optimalisatie).

Vanuit de gesprekken merkte ik dat veel ondernemers met hun handen in het haar zitten doordat de prestaties van hun CBO’s lager zijn dan de prestaties die ze met advertentieset niveau budget behaalden.

De kans is groot dat jij tegen hetzelfde probleem aanloopt. Dit is dan ook de reden waarom ik het hier vandaag met jou over wil hebben. Daarbij nemen we een kijkje in de motor van CBO campagnes en achterhalen we waarom jij moeite hebt om ze goed te laten werken.

Om dit te kunnen doen moet ik het eerst hebben over de basis, namelijk hoe het Facebook advertentie algoritme werkt.

Facebook is een zelflerende machine. Het vertoont advertenties, analyseert de data en vertoont weer meer advertenties. De volgende vertoning rondes zijn afhankelijk van de gegevens die in de voorgaande rondes zijn geanalyseerd.

Dit betekent in feite dat Facebook continue zijn best doet om de best presterende doelgroepen te bereiken met jouw advertenties. Wanneer de prestaties op één dag opeens tegenvallen komt dit vaak doordat Facebook een converterende subsegment van je doelgroep heeft uitgemolken en een nieuw converterend subsegment probeert te vinden.

Wanneer je werkt met advertentieset niveau budget, dan heeft elke advertentieset een vaste aflevering. Facebook weet namelijk precies hoeveel geld het aan iedere advertentieset kan uitgeven. Hierdoor is de enige variabele de aflevering, naar wel subsegment van je doelgroep de advertenties gaan om de beste resultaten te krijgen. Dit kun je beschouwen als plat of tweedimensionaal.

Wanneer je echter overschakelt naar CBO, dan krijgt Facebook er een nieuwe dimensie bij. Ze moeten namelijk niet alleen meer optimalisaties uitvoeren over de aflevering van advertenties binnen de subsegmenten van de doelgroepen, maar ze moeten ook soortgelijke beslissingen gaan maken over welke advertentieset ze inzetten.

Deze nieuwe dimensie doet het aantal variabelen en de data die nodig is om het goed te laten presteren exponentieel groeien.

Hierdoor werkt het algoritme van Facebook met CBO in drie dimensies.

Dit is goed en slecht.

Het grote pluspunt hiervan is dat de toegevoegde complexiteit betekent dat met voldoende data, Facebook beter werk zal leveren en dat de prestaties na verloop van tijd zullen blijven verbeteren. Uiteindelijk zal dit zorgen voor een lagere CPA (kosten per actie).

Het nadeel hiervan is dat het algoritme meer data nodig heeft om dit te bereiken.

We moeten deze campagnes dus anders behandelen om een ​​gewenst resultaat te genereren.

We hebben een split test uitgevoerd door twee identieke campagnes op te zetten, één met CBO en één met ABO (advertentieset niveau budget). Vanaf de start nam de campagne met ABO de leiding qua prestaties. De campagne met CBO maakte wel kosten en genereerde weergaven en kliks, maar leverde nog weinig transacties op. Na ongeveer drie dagen draaiden de rollen om en uiteindelijk won de campagne met CBO met aanzienlijke verschillen.

Deze test is een goed bewijs van wat ik eerder heb uitgelegd. De extra dimensie en complexiteit van CBO zorgt voor betere prestaties, maar alleen met meer gegevens.

Dus…. Wat betekent dit voor jou?

Nou de voornaamste reden waarom ik zie dat ondernemers CBO maar niet aan de praat krijgen komt voor uit het feit dat ze hun campagnes simpelweg niet genoeg tijd geven om voldoende data op te bouwen.

Met budgetten op advertentieset niveau (ABO) kun je er vrij zeker van zijn dat indien de campagne na ongeveer 2-3 dagen geen goede prestaties levert dit in de toekomst ook niet anders zal zijn.

Bij CBO is dit echter precies andersom. Vaak zullen de prestaties pas na 2-3 dagen beter worden waardoor het volgen van dezelfde werkwijze als bij ABO simpelweg niet zal werken.

Wat je wel moet doen is het volgende:

Wanneer je een CBO uitvoert, kijk dan NOOIT naar de CPA (kosten per actie) op campagneniveau.
Duik in het advertentieset niveau en breek de campagne op door de advertentieset statistieken te analyseren.
Als een advertentieset geen aankopen genereert, dan moet het minimaal 2-3 keer het bedrag dat je bereid bent te betalen voor een aankoop hebben uitgegeven voordat je deze uitschakelt wegens het niet behalen van jouw CPA target.
Als een advertentieset 1 aankoop heeft, dan moet het minimaal 3 keer jouw target CPA als kosten hebben uitgegeven voordat je deze uitschakelt.
Als een advertentieset 2-4 aankopen heeft, dan moet het minimaal 5 keer jouw target CPA als kosten hebben uitgegeven voordat je deze uitschakelt.
Als een advertentieset meer dan 5 aankopen heeft gegenereerd en op elk niveau van uitgaven niet winstgevend is, dan mag je deze uitschakelen.

In de praktijk zul je ervaren dat dit een stuk complexer is, echter zijn de bovenstaande punten wel een goede leidraad om te volgen als basis.

Om toch even de stoute schoenen aan te trekken is dit toch waar wij voor zijn. Deze manier van media kopen vereist een goede intuïtie en veel kennis. Gelukkig is dit is iets waar wij in uitblinken. Iedere keer dat Facebook weer met nieuwe updates kwam waren wij in staat om ons werk te verfijnen en bij te sturen.

Ben je benieuwd hoe wij onze klanten laten groeien?

Ik wil explosief te groeien 🚀 Ik wil een strategie call 🙌