Zowel voor fysieke bedrijven als e-commerce kan online marketing essentieel zijn. Het is namelijk van groot belang dat kleine bedrijven investeren in de juiste digitale marketingstrategieën, op deze manier kan geld, tijd en moeite bespaard worden. Om ervoor te zorgen dat je als mkb’er kiest voor de juiste online marketingcampagne, kun je gebruik maken van de volgende tips.
Een mobiele, responsieve website maken
Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone die gebruikt wordt voor het uitvoeren van diverse taken. Daarom is het een goed idee voor een klein bedrijf om in 2022 een mobiele, responsieve website te creëren. Gebruikers hebben hierdoor eenvoudig vanaf hun mobiele telefoon toegang tot de site en kunnen zodoende bijvoorbeeld een aankoop doen. Je zult wel een expert in moeten schakelen voor het maken van zo’n website als je in-house hier niet een deskundige voor hebt.
Klanten en doelgroep analyseren
Bij online marketing draait alles om het publiek. Je moet je klanten dus bieden wat ze nodig hebben, maar om dit te kunnen doen, moet je ze wel begrijpen. Daarom moet je voor het creëren van een succesvolle online marketingstrategie aandacht besteden aan wie je doelgroep is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een persona te creëren, waarvoor je eerst onder andere enquêtes uit moet voeren. Door dit te doen, ken je je publiek goed en zo kun je ze voorzien in wat ze nodig hebben.
Een blog starten
Op de mobiele, responsieve website die je gemaakt hebt naar aanleiding van de eerste tip kan het slim zijn om een blog te plaatsen, zo zullen de experts van www.the-underdog.nl je mogelijk ook vertellen. Op deze manier kun je je klanten namelijk goed betrekken bij je merk, waardoor je je verkoop ook weer kunt stimuleren. In de blog schrijf je over je bedrijf, maar toon je ook je expertise en verstrek je je doelgroep met nuttige informatie. Dit kan er bovendien voor zorgen dat je ranking in de zoekmachine stijgt.
Google Mijn Bedrijf gebruiken
Online marketing hoeft helemaal niet zo lastig te zijn, wat vooral het geval is als je gebruik maakt van Google Mijn Bedrijf. Veel simpelere online marketingtactieken zijn er namelijk niet! Hiervoor moet je basisinformatie over je klein bedrijf vermelden, denk aan je adres, telefoonnummer, website, et cetera. Met behulp van Google Mijn Bedrijf kun je hierdoor je klanten essentiële informatie geven over je onderneming, zo kunnen ze je gemakkelijker vinden.